Er du med på en lytter?

image2

Er du med på en lytter om ledelse? Så leg fluen på væggen de næste 5 minutter

Er jeg bare en sur gammel stodder eller har arbejdsmoralen blandt medarbejdere ændret sig?

Jeg er tit konfliktsky, hvad med jer andre?

Hvordan får jeg mit personale til at være passionerede?

Bare nogle af de spørgsmål som blev stillet og diskuteret, mens lørdag blev til søndag i denne weekend.

Baggrundsinfo:

Fire gange om året mødes vi – virksomhedsejere – og ledere til en snak om livet generelt og ledelse specifikt. I lørdags var jeg vært. Efter kage og kaffe, gåtur ved vandet og 3 retters middag har vi som regel passeret de indledende øvelser og blevet opdateret i forhold til kolleger, faglige begivenheder, forældre, børn, søskende, kærester og ægtefolk.

Det er ud på aftenen, at vi dykker ned i substansen og får en snak om det, der ud over at være ejer af egen virksomhed, binder os sammen og udfordrer os dagligt: Ledelse.

Historier fra det virkelig liv, hvor ferieplaner kolliderer med sygdom, opsigelser med længe planlagt bryllup og barsel med udvikling fører til nattens dilemmaer og diskussion. Her bringes et ultrafiltrat. Derfor invitation til at være fluen på væggen og samtidigt en opfordring til at dele ud af egne kommentarer og historier – hvad enten du er medarbejder eller leder.

Er jeg bare en sur gammel stodder eller har arbejdsmoralen blandt medarbejdere ændret sig?

”Det skal være sjovt”

Ledelsesopgaven er blevet mere kompleks – det er vi alle enige om. Arbejdsbegrebet har ændret sig fra at være ”hard work” til at skulle være ”hard fun” – der skal være et element af underholdning og individuel udvikling. Overgangen til ”hard fun” er sket gradvist, efter vi selv blev ledere, og det stiller nye krav. Ledelsesrollen som motivator, coach og værdiformidler er blevet central. Ledelse bliver relationel i forhold til den enkelte medarbejder. Nogle er født med denne indsigt, de fleste ikke.

Ikke underligt at vi børn af det postindustrielle samfund med en naturvidenskabelig uddannelse, hvor analyse, planlægning, styring og rationalitet er naturlige ledestjerner, til tider bliver slået hjem i ludo, når intuition, indlevelse, forventningsafstemning og selvindsigt bliver nødvendige løbende softwareopdateringer.

Jeg trækker tit konfliktsky-kortet i en travl hverdag

Hvilken type leder, skal du være for netop dén person med den udfordring, du står over for lige nu?

Med mindre du ansætter spejlbilleder af dig selv, så er det forskelligt, hvad medarbejdere har brug for og med hvilket sprog, du bedst når dem uden at optrappe en konflikt.  Og det er netop vejen til god ledelse: At du anerkender, at forskellige medarbejdere har forskellige behov og præferencer – og det kræver en indsats.

I vores ledelses- lørdagspanel er der bred enighed om, at konflikter er en del af hverdagen – især når forskellige fagfolk skal arbejde sammen. At det bedste er at forebygge med venlige korrektioner, og at vi skal gribe ind med det samme for at undgå misforståelser, gentagelser af fejl og at der gror mug på en sag. Men ét er teori, noget andet en sindssyg travl hverdag med overraskelser – og her kommer indrømmelserne frem på bordet: De fleste trækker konflikt-sky-kortet og arbejder videre med forhøjet stressniveau, fordi de samtidigt bebrejder sig selv ikke at være ærlige i situationen og leve op til egne værdier. Eller der falder en hurtig bemærkning, som ofte  fører til en tur op ad konflikttrappen.

Wupti – så galt kan det gå på meget kort tid – et eksempel:

Den sagsorienterede introverte medarbejder, der har behov for stor autonomi:

Her tændte leder uforvarende amygdalas (krybdyrhjernen) advarselsblink, ved i en stresset situation at udbryde: ”Jeg tror, at du i en periode bliver nødt til at tjekke med Laila og Lone, inden du bestiller varer”

Det kan godt være, at der er sket en fejl under bestillingen af varer, og at du helt uskyldigt tænker at flere par øjne er bedre end et, men her vil du både være inde og røre ved medarbejderens autonomi, samt udfordringen som introvert pludselig at skulle samarbejde med andre i gruppen og ikke være alene om at løse opgaven. Du kan med denne bemærkning også true medarbejderens oplevelse af status og ærekærhed omkring arbejdet.

Og pludselig er I havnet i en konflikt på grund af grundlæggende manglende på viden om medarbejderens behov og motivation og herunder, hvad der vil opfattes som en trussel.

What to do?

Kortlæg dine medarbejderes behov og motivation. Når du kender dine medarbejdere, vil du også vide, hvad der tænder deres krybdyrshjerne og hermed fremstår som en trussel.

Hvordan kan jeg hurtigt og på en god måde få kortlagt mine medarbejderes behov og motivation?

Flere i ledelsesgruppen peger på personlighedstest, herunder Meyers Briggs og Jung Baseret Type Analyse ( JBTA) som optimalt følges op med et kort over af teamets styrker og udfordringer i f.eks. en Teamdiamant.

Som leder får du en model til at øge forståelsen for egen – og dine medarbejderes – menneskelige adfærd, deres præferencer og behov i arbejdssituationen. I får et nyt sprog, og kan diskutere de ofte svære konfliktfyldte situationer i en objektiv rammesætning.

Jeg synes selv, jeg er passioneret, hvordan får jeg mit personale til at være det også?

Flere af lørdagspanelet havde hørt, at den professionelle leder helst skal være upersonlig. Men når vi huskede tilbage på egne ledere og mentorer, så var det dem der brændte for fagligheden og havde taget professionens værdier og sprog og ikke mindst etik til sig, som vi huskede.

Det er passionerede mennesker, der taler ledelse til langt ud på natten. Der er håb – også for deres medarbejdere – uden personlighed ingen faglighed – vi skal nok bare alle øve os på, at gå nærværende ind i vores arbejdsmæssige relationer og så bruge lidt tid på at lære hinanden lidt bedre at kende.

Hvad mener du?

 

 

 

 

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Kommenter indlægget

You must be logged in to post a comment.