Er du på nettet – og hvad får du ud af det?

Er du på nettet – og hvad får du ud af det?

Har lige lagt høretelefonerne efter at have deltaget i et webinar om web-marketing i praksis: ” What Should Your Organization Really Get from Social Media?” med Doug Gaylor – her følger highlights:

Har du styr på dine web-prioriteringer?

Din tilstedeværelse på nettet skal være en del af din praksis´ samlede strategi og herunder din samlede markedsføringsplan. Du skal have styr på dine prioriteringer – og der findes ”Web Marketing A- Prioriteter” – som skal være på plads, inden du kaster dig ud i at bruge ressourcer på de 4 store: Facebook; Twitter; Linkedin og Youtube.

Ifølge Doug Gaylor bør du altså overveje, hvordan du bruger dine ressourcer i praksis mest hensigtsmæssigt – din første prioritet må være:

Kan dine klienter overhovedet finde dig på nettet?

99 % af alle hjemmesider har en lav rangering hos Google (og ja – det er den foretrukne søgemaskine – bare ærgerligt Sonny Boy) – og en lav rangering gør det vanskeligt for dine klienter at finde dig.

Du kan se din ”page-rank” hvis du installerer en Google Tool bar og på siden http://www.googleguide.com/improving_pagerank.html kan du få tips og gode ideer til, hvordan du forbedrer din rang og hermed dine klienters mulighed for at finde din hjemmeside.

Søgeoptimering er omgærdet med en del mystik, da der ikke er nogen, der rigtigt ved, hvilken algoritme Google benytter sig af eller hvor tit de ændrer den; men lige nu er links er det store buzzword. Du skal med andre ord sørge for, at du har links til din hjemmeside placeret på strategiske steder – herunder også i artikler, i blogs eller på andre hjemmesider – eksempelvis den lokale hundeklubs website.

Fører trafik på hjemmesiden til ydelser?

Herefter skal du undersøge om din hjemmeside konverterer besøg til salg af ydelser – altså om din konversionsrate trafik/ydelser er tilfredsstillende høj. Spørg dine klienter, hvordan de har fundet dig og lav din egen lille undersøgelse over tid. Typisk er fordelingen 75 % via anbefalinger af lokale, venner eller andre i nærmiljøet og omkring 23 % er internetbaserede – de sidste sparsomme 2 % er fra ”de gule sider” – altså fagtelefonbøger og lokale annoncer. De 23 % spås dog en hastig stigning med Z generationens indtog på det veterinær marked – og derfor er det en god strategi, at sætte sig ind i e-marketing og de muligheder der ligger her.

Et nyhedsbrev er mere målrettet end Twitter eller Facebook

Et nyhedsbrev som udsendes fra klinikken en gang om måneden med relevante nyheder rettet mod egne klienter vil ofte opleves som mere specifikt, målrettet og relevant for modtageren og der er en større chance for at din klinik og dens tilbud bliver set. For størstedelen af klienter vil et nyhedsbrev også være langt nemmere at gå til end Twitter og Facebook – hvis du altså skal vælge at bruge dine web-rettede personale- ressourcer med omhu.

De 4 store – gør det rigtige eller lad helt være!

Når du har styr på de nævnte prioriteringer, kan du rette din opmærksomhed mod de 4 store- de sociale medier Facebook, Twitter, Linkedin og Utube.
De er glasur på web-kagen.

Facebook fansider er virksomhedsplatformen – og her gælder at det skal være levende – du skal altså opdatere med jævne mellemrum og eventuelt krydre med konkurrencer og nyheder om ydelser. Facebooke kan benyttes til at nå ud til flere eksisterende klienter – men man skal ikke forvente at få nye klienter via dette sociale medie. Det er primært rettet mod eksisterende klienter og pleje og dialog med dem.

Med Facebook og øvrige sociale tjenester opnår du:

  1. En ressource til at opbygge de vigtige link og hermed din rang på nettet med henblik på synlighed
  2. Du synliggør dit ”brand” – men forvent ikke at du kan etablere et brand via de sociale medier
  3. Du tager hånd om dit omdømme og kan bedre styre og monitorere din praksis´ omdømme blandt dine klienter
  4. Klientinteraktion – og dialog styrkes – hvis du gør det rigtigt! Har du ikke ressourcerne til at holde en dialog kørende og up-to-date, skal du hellere helt lade være! Det er direkte omdømme-skadeligt ikke at svare på henvendelser og ikke at være til stede – end ikke at være repræsenteret på Facebook ifølge Doug Gaylor.
  5. At kunne holde øje med dine nærmeste konkurrenter og se hvor du ligger i forhold til dem med hensyn til markedsføring via de sociale medier
  6. Hvad får du ikke via de sociale medier:
  7. Mange nye klienter – nej det er primært de eksisterende klienter, der følger dig og du kan benytte platformen som en social markedsføringskampagne
  8. Mere salg og omsætning
  9. Mere direkte trafik på din hjemmeside – du kan derimod opnå større synlighed via den indirekte søgeoptimering – og det er måske ikke så ringe endda…
Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Kommenter indlægget

You must be logged in to post a comment.