Får du for lidt?

sleeping man disturbed by alarm clock early morning

Søvn er det nye sex – og vi får generelt for lidt.
Tjek livsstilsmagasinerne, aviser og websites – søvn er hottere end sex – det bekræfter fremtidsforsker Louise Kongsholm, som netop har holdt oplæg for Middelfart Lederforum om tidens trends.
Time Of – de næste 2 minutter handler om søvn, sengekantsvaner og banankage
Vi mangler tid og skærer ned på de mest basale behov: Først ryger søvnen og siden den gode hjemmelavede mad. Der skal nemlig være tid til arbejdet, børnene, træningen (og her ikke en kort løbetur, men den næste Ironman eller andet større mål med udløbsdato). Rejser er også højt prioriteret og sidst men ikke mindst efteruddannelse, der ligesom træningen sigter højt med minimum masterniveau.
4 ud af 10 angiver, at de får for lidt søvn til at føle sig udhvilede, viser ny stor undersøgelse foretaget af Statens Institut for Sundhed SDU.
For 20 år siden havde vi 3 timer om dagen til eget forbrug – uden to-do-mærkat på. Tænk engang, hvilken luksus. I dag har vi i gennemsnit 20 minutter. 20 minutter som oftest spenderes i selskab med mobiltelefonen.
Hvor kan jeg købe et klippekort med 10 timer?
Her er 4 vaner, som effektive mennesker har indført før de sover:
1. Steve Jobs har sagt :” Being the richest man in the country doesn´t matter to me. Going to bed at night saying we´ve done something wonderful, that´s what matters to me”
Evaluer din dag og sæt fokus på de ting, der har betydet, at du er tættere på din vision. Bliv mere spids på hvad du vil, og hvor du vil hen, og klap dig selv på skulderen, når du har nået dine delmål.
2. Charles Darwin og Winston Churchill gjorde det, Ellen Degeneres gør det – skriv dine tanker ned, før du lægger hovedet på puden. Når du skal formulerer dine tanker, følelser og håb, er du tvunget til at gøre det så klart, at det giver mening skriftligt. Du får samtidigt foretaget en mental oprydning efter en heftig dag, og nogen gange dukker der vigtig info op, som ikke har fået din nødvendige opmærksomhed i løbet af dagen.
3. Læs en bog – i den gode gammeldags udgave uden blåt lys fra tablet eller computer. Det holder din hjerne i gang og giver dig måske også ekstra viden, som du kan udnytte i din virksomhed.
4. Hold fokus – lav en liste over maksimalt 3-5 opgaver med høj prioritet, som du vil kaste dig over næste dag. Det giver ro og overblik. For hvert minut du bruger på planlægning, sparrer du 10 minutter i udførslen.

Hjælper det ikke? Så bag en banankage!
Mælk, æg, nødder og banan indeholder aminosyren tryptofan, som er forløberen for serotonin. Et højt indhold af serotonin i hjernen har en afstressende og beroligende virkning. Så hvorfor ikke være lidt god ved dig selv op til weekenden? Tilgodese to af dine tre mest basale behov: Spis en hjemmelavet banankage og sov godt!

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Kommenter indlægget

You must be logged in to post a comment.