Hitter du på nettet?

bored-dog-computer

Du er på nettet – og det er dine kunder også. Du bruger en del tid på hjemmeside og de sociale medier. Jeg har lige tre spørgsmål til dig:

Hitter du på dine kunders relevansbarometer?

Har du hul igennem, og tager dine kunder action på det, du skriver på nettet?

Eller spilder du tid og ressourcer?

Hvis du med overbevisning svarer ja til det hele, behøver du ikke læse videre. Er der en lille tvivl, så fortsæt og bliv klogere på emner der hitter, og hvordan du opnår hul igennem. Og  ikke mindst, at der bliver taget action på dine budskaber. At du får kunder i klinikken.

Min påstand er: Du er en ukoncentreret, selvoptaget og krævende størrelse – og det er dine kunder også.

Tag lige testen: Mærk om du har lyst til at læse videre på de tre indledninger:

“Yeah – vi har fået ny hjemmeside. Det betyder, at vi nu kan..”

“Vi skal på ferie, men holder ikke lukket – så bestil tid nu …”

“Else deltager i efteruddannelse, så hun kan blive bedre til at…”

Hvor ophidset blev du lige der?

Mærk efter på en skala fra 0-10. Jeg gætter på, at denne start-info ikke scorede særlig højt på dit relevansbarometer, og at du derfor heller ikke ville bide på krogen og læse videre.

Facebook, nettet, mails, sms, twits, radioen, familie, venner og kolleger konkurrerer om din opmærksomhed. Derfor er du nødt til at være lidt selvoptaget og krævende, når du skal bedømme om indhold er relevant – for dig.  Det samme gælder dine kunder.

Få hul igennem på nettet – træd op i dine kundes gummistøvler

Du skal leve op til høje krav, hvis du vil have hul igennem – krav til læsbarhed og indhold:

1)      Udbytte- udbytte – udbytte: Din tekst skal være relevant – du skal tænke, som dine kunder – stil dig i deres gummistøvler og tænk: Hvad er det, der tænder mig? Hvad er det, der betyder noget for mig?

2)      Skriv så det kan skimmes – vi læser maksimalt 28 % af en tekst på nettet – surt men sandt.

3)      Form over indhold – indpakningen skal være lækker og imødekommende. Du skal tage din læser i hånden og føre hende igennem teksten på en nem og letfordøjelig facon. Bryd teksten op, sæt illustrationer ind, brug tekstbokse – men bevar overblikket og ønskede retning. Og drop fagsproget!

Du ved bedst. Du kender dine kunder og ved, hvad der tænder dem.

Brug din viden og tid fornuftigt, så du kan få kunden til at læse videre – og endnu vigtigere – tage action på dit budskab.

Mit bud på emner, der hitter:

1)      Så er der fest – vi har kagen og en gave til din bedste ven

2)      Billeder, billeder, billeder – af nuttede dyr, af naboens hund, af kunden selv

3)      Video er det nye sort på hjemmesider. Lav din egen med praktisk info – få katten i transportboksen, få klippet kløer uden kamp, det røde øre – sådan gør du – vist på en levende hund.

4)      Foredrag på klinikken om de kære kæledyr

5)      Call to Action i en kort periode med rabatter, der kan trække kunder til, så du kan sælge andre ydelser

6)      Sygdomsinfo med viden om, hvordan ejer selv kan beskytte sin bedste ven – gerne med udgangspunkt i aktuel viden ( udbrud) eller historie fra praksis.

7)      5 gode råd om adfærd og lignende emner, der er lette at gå til og relevant for mange

8)      Den gode historie fra det virkelige liv, hvor du kan sætter indirekte fokus på din faglighed ( ex.røntgen af drægtig hund og følg op når hvalpe er født/taget ved kejsersnit)

9)   Skal du  fortælle om nyt udstyr, nye ydelser eller andet fagnørderi, så pak det ind i en god historie.

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Kommenter indlægget

You must be logged in to post a comment.